Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


DDR Krízisambulancia

Előzmények:

A kapcsolaton belüli erőszak, az emberkereskedelem és a prostitúció elleni küzdelem kiemelt feladat Magyarországon. Az utóbbi években létrejött szolgáltatások, pl. Országos Kríziskezelő – és Információs Telefonszolgálat (OKIT), Krízisközpontok, Félutas Házak, Titkos Menedékházak bővítése mellett fontos volt, hogy hiánypótló szolgáltatásként a Krízisambulancia, mint a kapcsolati erőszak megelőzésének új szolgáltatása is megjelenjen. A kríziskezelő ambulanciák kialakításával bővült a kapcsolati erőszak áldozatait segítő ellátórendszer.

A Széchenyi 2020 keretén belül megjelent „Biztos Menedék” című, EFOP 1.-2.-5-16 kódszámú pályázati felhívásra beadott pályázati projekt alapján valósul meg.

45466200_348769592365303_4599558456712626176_n.jpg

A projekt azonosítója, támogatás mértéke 

A Borostyánvirág Alapítvány pályázati azonosító száma:  EFOP -1.-2.-5-16—2016-00001

A támogatás összege: 62 641 874 Ft

A támogatás mértéke: 100 %

A projekt időtartama: 48 hónap

Kezdés: 2017. november 1.

Zárás: 2021. október 31.

img_20190830_134035.jpg

Milyen szolgáltatás a Krízisambulancia? 

A Krízisambulancia egy olyan humán szolgáltatás, mely széles körű kapcsolatrendszerén keresztül, valamint a kapcsolati erőszak témájában jártas professzionális szakemberek biztosításával segíti a kapcsolati erőszak áldozatait, megelőzve ezzel a súlyos krízishelyzetek kialakulását. Tájékoztató és prevenciós szolgáltatásokat nyújt, valamint szerepet vállal a társadalmi szemléletformálásban.

A Krízisambulancia szolgáltatásait a kapcsolati erőszakban érintettek, és a velük foglalkozó szakemberek ingyenesen vehetik igénybe.

50827947_380968739145388_6948305857046118400_n.jpg

Milyen tevékenységet végez a Krízisambulancia? 

1. Segítő munka és tevékenység – az érintettek és velük kapcsolatban álló szakemberek számára humán segítő szolgáltatásokat nyújt – A „Szolgáltatások” cím alatt részletezve.

2. Prevenciós és edukációs tevékenység – fiatal korosztály számára, valamint szakemberek számára tematikus, érzékenyítő, ismeretátadó programok, előadások tartása. A részvétel ingyenes

3. Társadalmi szemléletformálás – minden olyan rendezvényen, amely nyilvános, nyitott, és a Krízisambulancia tevékenységéhez köthető, kapacitástól és meghívástól függően jelen kívánunk lenni.

26991774_209545332954397_3991983640857483403_n.jpg

Ki számít kapcsolati erőszakban érintettnek? 

Mindenki, aki / akit :                                                                                        

  • párkapcsolatában, házasságában, családjában bántalmaznak – akit lelki, fizikai, gazdasági, szexuális erőszak ér
  • akinek párkapcsolata, házassága, családi kapcsolata erőszakkal terhelt
  • párkapcsolatában, házasságban, családjában félelemben él
  • szélsőséges mértékben ellenőriz a társa
  • korábbi bántalmazásból fakadó lelki traumáját nem dolgozta fel
  • konfliktusok terhelik a kapcsolatát, házasságát, és nem tudja, mit tegyen
  • bántalmazott hozzátartozójának szeretne segíteni, de nem tudja, hogyan

Milyen ingyenes szolgáltatásokat vehetnek igénybe az érintettek? 

Tájékoztatás

  • pl. tájékoztatás a Krízisambulancia szolgáltatásairól az egyes szolgáltatások részleteiről, egyéb, kapcsolódó szolgáltatások elérhetőségéről

Tesztek kitöltése, információs anyagok ajánlása

  • elmélyülés egyes témában – pl. könyvek, szakirodalom, weboldal ajánlása
  • a saját probléma döntése érdekében információk – pl. teszt a szeretetnyelvről

Állapotfelmérés, kapcsolatértékelés, a veszélyesség felmérése

  • speciális kérdéssor átbeszélése után a kapcsolatban rejlő erőszakot, annak súlyosságát és veszélyességét méri fel a szakember

Lelki krízisállapot kezelés

  • krízis intervenció, ha lélektani kritikus állapotban van a bántalmazással összefüggő esemény miatt.

Segítő beszélgetés

  • nehéz döntést hoznia, ha a párkapcsolatát, házasságát szeretné rendezni, de nem tudja, hogyan
  • ha szeretné, hogy megszűnjön a bántalmazás, de nem tudja, mit tegyen

Stressz kezelés

  • a mérgező családi kapcsolatok, mint stressz forrás legyengítik, és ezen változtatni szeretne.
  • új megküzdési stratégia keresése, új módszerek keresése
  • életmód tanácsadás

Pszichológiai tanácsadás

  • időpont egyeztetés után van rá lehetőség

Mentálhigiénés tanácsadás

  • időpont egyeztetés után van rá lehetőség

Jogi tanácsadás

  • időpont egyeztetés után van rá lehetőség

Konzultáció bűnmegelőzésben és áldozatvédelemben jártas szakemberrel

  • ha nem tudja eldönteni, a bántalmazó cselekmény büntetendő-e
  • milyen a büntető eljárás rendje?
  • mit kell tennie, ha feljelentést szeretne tenni?
  • hogy védheti meg magát?

Konzultáció a bántalmazással kapcsolatos gyermekvédelmi kérdésekben

  • a gyermeke védelme érdekében milyen lehetőségei vannak
  • hol kérhet további segítséget

Információ kérése a bántalmazottakat fogadó intézményekről

  • kérésre kapcsolatfelvétel az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálattal
  • tájékoztatás a bántalmazottakat fogadó bentlakásos intézményekről

Mely szakemberek veheti igénybe a Krízisambulancia szolgáltatásait? 

Az 1997. évi XXXI. törvény 17. §-ban felsorolt szolgálatok, szolgáltatások, hatóságok  szakemberei vehetik igénybe személyes, elektronikus, és telefonos elérhetőségek útján a Krízisambulancia szolgáltatásait.

A szakemberek számára milyen szolgáltatások érhetők el? 

  • konzultációs lehetőség a Krízisambulancia szakembereivel ( jogi, pszichológiai, mentálhigiénés szakember, kapcsolati erőszak területén jártas mentálhigiénés tanácsadó, bűnmegelőzés területén, és rendőrségi eljárási ügyekben jártas szakember )
  • csoportos konzultációs lehetőség egy-egy  konkrét eset megoldása érdekében
  • tájékoztatás, ismeretátadás egy-egy speciális témában
  • tematikus prevenciós program – előadások a helyi igénynek megfelelően ( kérjen előadás listát )
  • ÉR_INT_Ő – érzékenyítő 3 órás program ( kérje a programról szóló tájékoztatót)
  • workshop, interaktív előadásokon való részvételi lehetőség
  • bántalmazottak intézményes elhelyezésével kapcsolatos konzultáció, vagy tanácsadás, szükség esetén együttműködés az elhelyezésben.

Az érintettek hogyan tudják igénybe venni a szolgáltatást? 

  • személyesen a Krízisambulancián – 7400 Kaposvár, Füredi u. 22. (általános nyitva tartás 8-16:300, de célszerű telefonon, vagy e-mail-ben időpontot egyeztetni még az első alkalommal is, mert a segítő szolgáltatások időigényesek)
  • telefonon0682-812-476 célszerű az első tájékozódó kérdéseket ilyen módon feltenni, szakemberrel időpontot egyeztetni, illetve a már folyó esetekben aktuális kérdéseket feltenni.
  • e-mail-ben – krizisambulancia.kaposvar@gmail.com célszerű az első tájékozódó kérdéseket ilyen módon feltenni, szakemberrel időpontot egyeztetni, illetve a már folyó esetekben aktuális kérdéseket feltenni. Elektronikus úton dokumentumok is csatolhatók.
  • közösségi oldal üzenő felületén – Facebook – Borostyánvirág Alapítvány Krízisambulancia- https://www.facebook.com/search/top/?q=borosty%C3%A1nvir%C3%A1g%20alap%C3%ADtv%C3%A1ny%20kr%C3%ADzisambulancia&epa=SEARCH_BOX

Amennyiben az érintett személy számára ez a kedvező kommunikációs csatorna, akkor úgy használható, mint az e-mail

  • személyesen az érintett személy tartózkodási helyén lévő hivatalos helyiségben ( pl. Családsegítő Szolgálat, Védőnői tanácsadó, Polgármesteri Hivatal) – különlegesen indokolt esetben alap jellegű szolgáltatásokat az ügyfél tartózkodási helyére viszünk

26219491_205654373343493_6750417441666852559_n.jpg

Mi történik és mennyi ideig tart, ha személyesen megyek el a Krízisambulanciára?  

Ha korábban nem egyeztettünk telefonon, vagy e-mail-ben, akkor először azt tisztázzuk, hogy az eset, vagy probléma a Krízisambulancia tevékenységéhez köthető-e. Vagyis jelen van-e a kapcsolati erőszak, annak a veszélye, vagy a legkisebb jele.

Ha nem egyeztettünk időpontot, akkor a rendelkezésre álló időtartamban határozza meg, hogy milyen szolgáltatásokra van lehetőség. ( ha pl. 30 percen belül várható az időpontra érkező ügyfél, akkor 25 percünk van ). Vagy ugyan nem várható más ügyfél, de az érdeklődőnek csak 30 perce van, akkor 30 percnyi idővel gazdálkodunk.

A következők történhetnek:

1. Az érdeklődő érintett elmondja, hogy miért jött, mit szeretne. kb. 5 perc

2. Az adott problémára a Krízisambulancia szolgáltatásai közül mit tud ajánlani a munkatárs.

- kitöltik közösen az „Igényfelmérő” lapot – kb. 5-10 perc

3. A munkatárs felajánlja, hogy töltsék ki közösen az „Állapotfelmérés” című kérdéssort,           amennyiben rendelkezésre áll legalább egy óra idő. – Kb. 60 perc, de előfordul ennél jóval hosszabb idő, ez az érintett állapotától, a bántalmazás súlyosságától függ.

4. Amennyiben az érintett ügyfél igényli, további szolgáltatásokra – pl. jogi tanácsadás, mentálhigiénés-, pszichológiai-, bűnmegelőzési tanácsadáson illetve konzultációra   egyeztetünk időpontot – Kb. 5 perc

5. Pályázati dokumentáció kitöltése - a Krízisambulancia működési feltételeit egy pályázati        forrás biztosítja, a segítő munkát dokumentálni kell. Az ügyfélre eső idő kb. 10 perc.           Kitöltheti otthon, vagy ha segítségre van szüksége, a munkatárssal együtt töltik ki.

6. Tanácsadás, konzultáció – időpont egyeztetés után találkozás a megfelelő szakemberekkel.    Amennyiben lehetséges, arra törekszünk, hogy az érintett ügyfélnek egy alkalommal     kelljen eljönnie, és ha szükséges, több szakemberrel is találkozhasson egymást követő        időpontokban. Ráfordított idő szakemberenként 40-60 perc.

7. A segítő folyamat során lehetőség nyílik speciális szolgáltatás igénybe vételére – OH kártya ( asszociációs kártya ). kb. alkalmanként 40-60 perc.

35051508_259456827963247_3497622096559734784_n.jpg

Szakembereink

A Krízisambulancián dolgozó szakemberek több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a bántalmazottakkal végzett munkában. Tapasztalt és elkötelezett emberek. Három fő teljes munkaidőben, a többiek részmunkaidőben, vagy megbízási szerződéssel dolgoznak. 

Végzettségük szerint: szociális munkás (3 fő), pszichológus, volt nyomozó tiszt, ügyvéd, irodai asszisztens.

A projekt megvalósulását további szakemberek segítik, akik a projekt menedzsmentet alkotják.

img_20190829_150557.jpg

 

További képek